torsdag 8. november 2012

Måling i sosiale medier

Webstatistikk og måling hjelper deg som jobber med web og sosiale medier til å se effekten av ditt arbeid med sosiale medier, og til å ta strategiske beslutninger basert på fakta og analyser. Men før du begynner å måle er det viktig å ha målene dine klart for deg.


Alt i sosiale medier kan måles… skriver Hans Petter Nygård-Hansen i et blogginglegg, men påpeker i samme slengen at de færreste faktisk gjør det.

Alt kan måles… men hvilke måleparametre er relevante for din bedrift? 

 

Det finnes ingen standard for hva du skal måle. Ulike bedrifter har ulike mål, og dermed også forskjellige måleparametre.

La oss si at et av målene dine med sosiale medier er å få mer trafikk inn på nettsidene. Dersom du driver nettbutikk er det dette som gir bedriften en økonomisk gevinst. Med analyseverktøy kan du spore veien kjøperen tar gjennom prosessen, og se hva som genererer kjøp. Lille Vinkel Sko er et godt eksempel på denne typen bruk av sosiale medier.

En annen mulighet er å bruke sosiale medier til å besvare kundehenvendelser. SAS bedriver kundeservice på Facebook. En standard telefonsamtale til et kundesenter koster. Og da er det kun en person som får svaret. I sosiale medier kan man svare flere på en gang, mange kan se svaret og det viser seg at også kunder svarer og hjelper hverandre. Det er langt mer effektivt og kostnadsbesparende enn telefon og e-post. Og penger spart er vel penger tjent?

Men hva om du hverken selger sko eller flyreiser?

Stiftelsen Organdonasjon økte antall donorer fra 2010 til 2011 med 25% som et resultat av sitt Facebook-arbeid. Et godt og høyst målbart resultat.

Som med alt annet her i verden henger alt sammen med alt, også på sosiale medier. Bedriftens satsning på sosiale medier kan altså ikke sees løsrevet fra andre satsinger, men som et ledd i en større sammenheng – strategien.

Gevinsten fra sosiale medier kan grovt sett måles som ikke-økonomiske resultater og økonomiske

 

Ledelsen vil typisk ha økonomiske måleresultater. Økonomiske resultater kan eksempelvis være 20% økning i salg som et resultat av en Facebook kampanje, eller målbar reduksjon i kundeservicekostnader. Det er også enkelt å få oversikt over kostnadene ved bedriftens bruk av sosiale medier. Inntektene er derimot ikke fullt så enkle å beregne. Selve utfordringen er å finne målbare parametre som kan transformeres til økonomiske parametre.

Diskusjonene har lenge gått om hvordan du kan beregne ROI i sosiale medier.

Ta en titt på disse:
http://hanspetter.info/2011/02/roi-sosiale-medier/
http://www.kampanje.com/kommentert/article5986735.ece
http://erikeskedal.com/2012/02/28/roi-i-sosiale-medier/
http://erikeskedal.com/2012/08/21/hvorfor-er-roi-sosiale-medier-vanskelig/

Mens du som jobber med sosiale medier vil ha nytte av engasjementsdata (ROE – return of engagement) for å få en ide om hvordan du kan tilpasse arbeidet med sosiale medier til målgruppen, og dermed øke bedriftens måloppnåelse i sosiale medier.

Ut fra statistikken kan du planlegge kampanjer og lanseringer og vurdere effekten av disse. Statistikken hjelper deg med å synliggjøre bedriftsbloggen, forbedre facebook-siden, bruke de riktige hashtag’ene på twitter. Typiske måleparametre kan være økt besøk til websiden, endring i positiv omtale, antall nye Facebook fans, økt antall kommentarer på bloggen, re-tweets.

Men er det mulig å sette en generell verdi på antallet mennesker som liker Facebook-siden din? Eller hvor mange som re-tweeter dine innlegg på Twitter? 

Selv om effekten av sosiale medier vanskelig kan måles i kroner og øre betyr ikke det at sosiale medier ikke har verdi.

Generelt kan målinger hjelpe deg å tilpasse innhold, og være tilstede der det skjer – basert på det dine kunder og interessenter vil ha og interesserer seg for. Fordi du har gjort dine målinger og forstått hva det er. Derfor skal du måle det som er viktige for målene til nettopp din bedrift. Bruk tid på å finne målene, så er det også lettere å finne svaret.

Det handler til syvende og sist om å analysere, forstå, prioritere, tilpasse og utføre. Deretter kan du måle ROI.

Her finner du 48 raske tips til hva du kan måle, i ulike sosiale medier.
http://webbiquity.com/social-media-marketing/48-ways-to-measure-social-media-success/

1 kommentar:

  1. Vi er tilbake til markedsføringens evige problem - hva er det som virker og hvordan kan vi måle det? Før var det annonser i avisen, hvordan måle effekten - profilannonser kontra salgsutløsende. Problemet er at vi vanligvis har flere kampanjer i ulike media på samme tid, vi vet at vi øker salget, men hva var det som virket og hva kunne vi ha spart oss for: som du sier: Selv om effekten av sosiale medier vanskelig kan måles i kroner..betyr det ikke at det..ikke har verdi.

    Så er det en spesifikk kanal eller kampanje, eller er det totalen?

    SvarSlett