Google Analytics
Med Google Analytics kan du måle og få detaljert statistikk og informasjon om besøkstrafikken på en blogg eller et nettsted. Videre kan du lage egne målinger for å skreddersy kampanjer, tilpasse søkeord og sider etter brukernes atferd.Hva er Google Analytics?
Google Analytics (GA) er et gratis statistikkverktøy fra
Google som samler data og statistikk om besøkende til en nettside eller en
blogg. Her kan du se utviklingen i besøkstall, hvor besøkende kommer fra,
hvilke sider eller blogginnlegg er mest populære etc. Google Analytics gir deg
god oversikt over trafikken på nettstedet ditt. Som igjen kan hjelpe deg til å
forbedre nettstedet, og nå målene dine.
Oversikt over målgruppe:
En tidslinje viser besøkstallene innenfor et gitt tidsrom som
du selv definerer. Du kan også sammenlikne ulike tidsrom, og se forskjeller og
utvikling. Tidslinja viser besøkstall per time, dag, uke eller måned. Alt etter
hva du ønsker å analysere.
På denne tidslinja kan du legge til annoteringer – egne
notater på en spesifikk dato. For eksempel starten på en kampanje, dato for
nyhetsbrev, pressedekning etc. Det gjør det lettere å gå tolke topper og bunner
i statistikken når du går tilbake i tid. Og er spesielt et nyttig verktøy om
flere er ansvarlige for statistikken på sidene.
Videre får du besøkstall for:
Du kan se hvor i verden besøkende kommer fra, hvilke nettleser og operativsystem som er mest brukt, besøk fra mobil og nettbrett.
I det hele tatt svært mye informasjon som du kan bruke til å lære mer om hvem som bruker nettstedet. Og hele tiden har du tidslinja hvor du kan definere perioden du ønsker å undersøke.
Hvilke søkeord har ført brukerne til siden din? Det er viktig å vite når du skal søkemotoroptimalisere siden.
Kampanjer: Du kan måle resultatet av kampanjer, se når det er best å utføre visse tiltak.
Fluktfrekvens: Hvor stor andel av besøkende kom og gikk, i forhold til de som ble igjen og faktisk lette og leste? Hvilke sider eller innlegg er mest populære? Hva kan du lære av disse sidene?
Sosialt: Hvor stor del av trafikken inn på nettstedet kommer fra sosiale medier? Hvilke aktiviteter i sosiale medier får frem den atferden hos publikum som er av verdi for bedriften? Hvilke sosiale medier gir deg flest treff på nettstedet ditt?
Du kan måle trafikken fra sosiale medier inn på nettstedet, og sammenlikne effekten med andre kanaler bedriften bruker. Det vil gi deg en pekepinn på hvilke kanaler som er mest effektive, og hvordan du bør fordele ressursene.
Mobil: Hvor stor del av trafikken kommer fra mobil og nettbrett? Har du behov for å tilpasse siden til mobil? Tenke på responsivt design?
Nettstedsøk: Har du en egen søkefunksjon på nettstedet ditt? Hvor stor andel av brukerne søker inne på sidene dine? Og hvilke ord søker de på? En nyttig kilde til triggerord, og tegn på om noe innhold bør få en annen plassering.
Mål: Du kan opprette egne mål, som du kan spore brukerens atferd på nettstedet. Bruk mål til å måle hvor godt du oppfyller dine ulike målsettinger.
Det er også mye hjelp å finne i hjelpefunksjonen til GA om du står fast.
Vil du gå enda mer i dybden har Google også Verktøy for nettredaktører.
Med verktøy for nettredaktører kan du finne sider på nettstedet ditt som besøkende vil se, men kanskje har problemer med å finne fordi de rangerer dårlig i søkemotorer. I tillegg kan du identifisere søkeord som gir nettstedet gode plasseringer, men har lag klikkfrekvens. Dette er søk som fører til interesse for sidene dine, men som muligens har for dårlig innhold.
Da er det bare et spørsmål som gjenstår: Er GA egentlig greit å bruke?
Øvrige kilder:
Websuksess - Måling og webanalyse
Introduksjon til Google Analytics
- totale besøk
- unike besøkende
- totale sidevisninger
- gjennomsnittlig antall sider per besøk
- nye vs returnerende besøkende
- hvor mye tid leseren bruker på nettstedet ditt
Du kan se hvor i verden besøkende kommer fra, hvilke nettleser og operativsystem som er mest brukt, besøk fra mobil og nettbrett.
I det hele tatt svært mye informasjon som du kan bruke til å lære mer om hvem som bruker nettstedet. Og hele tiden har du tidslinja hvor du kan definere perioden du ønsker å undersøke.
Hva forteller Google Analytics om nettstedet ditt?
I venstremenyen har du en lang rekke rapporteringer med underkategorier som lar deg gå grundig inn i materien. For å nevne noen:Trafikkilder:
Hvor kommer brukerne fra? Har de gått direkte til siden din? Via søkemotorer? Blitt henvist via andre nettsteder?Hvilke søkeord har ført brukerne til siden din? Det er viktig å vite når du skal søkemotoroptimalisere siden.
Kampanjer: Du kan måle resultatet av kampanjer, se når det er best å utføre visse tiltak.
Fluktfrekvens: Hvor stor andel av besøkende kom og gikk, i forhold til de som ble igjen og faktisk lette og leste? Hvilke sider eller innlegg er mest populære? Hva kan du lære av disse sidene?
Sosialt: Hvor stor del av trafikken inn på nettstedet kommer fra sosiale medier? Hvilke aktiviteter i sosiale medier får frem den atferden hos publikum som er av verdi for bedriften? Hvilke sosiale medier gir deg flest treff på nettstedet ditt?
Du kan måle trafikken fra sosiale medier inn på nettstedet, og sammenlikne effekten med andre kanaler bedriften bruker. Det vil gi deg en pekepinn på hvilke kanaler som er mest effektive, og hvordan du bør fordele ressursene.
Mobil: Hvor stor del av trafikken kommer fra mobil og nettbrett? Har du behov for å tilpasse siden til mobil? Tenke på responsivt design?
Nettstedsøk: Har du en egen søkefunksjon på nettstedet ditt? Hvor stor andel av brukerne søker inne på sidene dine? Og hvilke ord søker de på? En nyttig kilde til triggerord, og tegn på om noe innhold bør få en annen plassering.
Mål: Du kan opprette egne mål, som du kan spore brukerens atferd på nettstedet. Bruk mål til å måle hvor godt du oppfyller dine ulike målsettinger.
Effektivt måleverktøy
Google Analytics kan virke overveldende i starten, men det er et utrolig nyttig verktøy som kan hjelpe deg til å forstå trafikken på sidene dine, og dermed gi en pekepinn på hva du bør gjøre for å nå målene med nettstedet.Det er også mye hjelp å finne i hjelpefunksjonen til GA om du står fast.
Vil du gå enda mer i dybden har Google også Verktøy for nettredaktører.
Hva er Verktøy for nettredaktører?
Verktøy for nettredaktører er et gratisprodukt som gir deg dataene og analysene du trenger for å forbedre nettstedets resultater i Google Søk.Med verktøy for nettredaktører kan du finne sider på nettstedet ditt som besøkende vil se, men kanskje har problemer med å finne fordi de rangerer dårlig i søkemotorer. I tillegg kan du identifisere søkeord som gir nettstedet gode plasseringer, men har lag klikkfrekvens. Dette er søk som fører til interesse for sidene dine, men som muligens har for dårlig innhold.
Da er det bare et spørsmål som gjenstår: Er GA egentlig greit å bruke?
Øvrige kilder:
Websuksess - Måling og webanalyse
Introduksjon til Google Analytics
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar