tirsdag 6. november 2012

Innsikt i Facebook


Hva er Facebook innsikt?


Facebook innsikt er Facebooks eget analyseverktøy som gir deg statistikk over siden din. Verktøyet er enkelt, gratis, og er opprettet for at du skal forstå publikummet ditt bedre. Alt du trenger er en Facebook-side og minst 30 personer som følger siden din.

Med innsikt kan du følge blant annet følge bedriftens utvikling på Facebook, se hvilke innlegg som genererer respons hos fansen og måle effekten av kampaner. 















På lik linje med Google Analytics  får en tidslinje som viser trender over tid, samt en oversikt over hvem dine venner er. Hvor i verden de befinner seg, kjønn og aldersfordeling og hvordan de fant frem til siden din (via venner, kampanjer, søk, direkte trafikk). Du kan måle effekten av kampanjer, og se hvordan du kan spisse kampanjer mot ulike målgrupper.


Videre kan du se hvilke innlegg som gir mest resonans. Statistikken skiller mellom hvor mange ser innlegget ditt? Hvor mange som klikker på innlegget ditt? Og ikke minst: Hvor mange oppretter en egen hendelse som følge av å ha sett innlegget ditt? Kort sagt; hva slags innhold engasjerer på siden din?

Med innsikt i Innsikt kan du danne deg et bedre bilde av hvordan du kan lykkes med Facebook-satsingen din, fremfor å famle deg frem i blinde.




Men er dette egentlig nok?

Har du de gode Facebook-tallene? spør Kenneth Eriksen i Sosialkontoret. Og svarer at for mange er svaret ja, men for de mest profesjonelle så trenger du mer og bedre tall.

Det er iallefall et sted å starte, og helt klart bedre enn å ikke måle. Og etterhvert som du får dreisen på det kan du jo prøve ut blitzlocal.com.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar