mandag 8. oktober 2012

Bedrifter på Facebook - hvordan Facebook kan brukes profesjonelt og gi gevinst?


For bedrifter som ønsker å nå bredt ut, har en bred målgruppe, og et produkt å selge er facebook en potensiell gullgruve. Omtrent 2,6 millioner nordmenn er tilstede på Facebook. Langt over 90% av nordmenn mellom 18-30 år er der. Facebook byr på en unik anledning til å komme nærmere kunden. 



Det betyr at for den bedriften som greier å knekke koden, og følge opp, ligger det gode muligheter i å bruke Facebook aktivt. Men det krever innsikt. Det er lett å trå feil. Sjelden i den grad at det får katastrofale følger. Men på en sånn måte at det gir noe særlig utbytte for bedriften. 

Derfor er det viktig å ha en god strategi i bunnen. Det kan du lese mer om i dette innlegget.
Hvordan Facebook kan brukes profesjonelt og gi gevinst for en virksomhet? Jeg skal forsøke å komme med gode råd og noen muligheter. Mye kan sies med gode eksempler.

Eksempel til etterfølgelse?

En facebook-side jeg nylig fattet interesse for er Sirkus Shopping, av den enkle grunn at jeg ser at stadig fler av mine facebook-venner liker siden. Det illustrerer godt hvor viktig venners anbefalinger faktisk er. Bedre reklame kan en bedrift neppe få. 

Et tidligere kjøpesenter, KBS, ble revet for å gi plass til et nytt og større. I skrivende stund har ikke senteret engang åpnet. Men de kjører hardt ut med nedtellinger til den store dagen. De bruker alle triksene - og det fungerer.

Per i dag har Sirkusshopping tett oppunder 12.000 følgere, eller facebook-venner. Et overraskende høyt tall for et ikke-eksisterende senter tenker jeg. Men ser at siden faktisk ble lansert for over to år siden. 

Den spede starten

I denne første fasen har senteret gått svært aktivt ut for å skaffe seg facebook-venner. Konkurranser av typen «Hvem blir vår venn nummer 400?» ser ut til å virke. Målet var nådd allerede i løpet av den første uka. Få dager etter ble det delt ut gavekort til fan nummer 1000. Merk deg imidlertid at facebook har klare regler for konkurranser. Det er Lille Vinkel Sko et godteksempel på.


Et alternativ i startfasen kan være å kjøpe annonser, for å komme i gang. Et titalls venner ser litt tamt ut, og gir ikke de helt store resultatene. Nye venner drar med seg flere venner som drar med seg flere osv. Se også hvordan Mediebruket fikk 50.000 følgere på Facebook.

Dine Facebook-venner er dine ambassadører

Så, hva gjør du når du har fått en samling Facebook-venner som liker siden din?
Det stopper ikke der. Det er her det begynner. Det er ikke et mål i seg selv å få flest mulig til å følge deg. Målet er at disse vennene skal bli dine ambassadører. Det er de som skal trekke flere kunder og bidra til bedriftens gode navn og rykte. Undersøkelser viser at de er langt mer trofaste enn de mer ustabile etterslengerne, så ta vare på dine venner. 

Spør deg selv hvorfor de liker siden din. Hva tjener de på å være tilstede? Finn svaret og gjør mer av det vennene dine vil ha. Involver dem. Engasjer dem.  

Sirkus Shopping kommer stadig med små drypp, som skal motivere vennene. I stor grad i bruk premier og gavekort. Bli venn, og kom først til godbitene. Lokkemat fungerer ofte. Det skal lønne seg å være venn. Men det kan like gjerne være tips og ideer. Alt etter av hva bedriften driver med.



Når KBS stenger dørene fortsetter jobben på facebook. Herfra går det mest i bilder fra byggeplassen, og oppdateringer på byggeprosessen. Spørsmål til vennene gir svar.


Etter hvert dukker det også opp stillingsannonser. Når facebook-siden er godt etablert og har bygget opp en følgerskare er det mye å hente for bedriften. Også ansatte?


Ved starten av 2012 begynner de å presentere butikkene som skal fylle senteret. Personlige presentasjoner med bilder av ansatte. Kundene har anledning til å bli godt kjent med senteret allerede før åpning. Senteret holder koken på facebook, selv om det ennå ikke eksisterer. 


Det ser ut til at det nærmer seg åpning. Eller gjør det egentlig det?


 Å være miljøfyrtårn hjelper på omdømme. I alle fall hvis kundene vet om det. Del på facebook! Senteret har en bred målgruppe. Her skal alle gjøres til lags.

Det kan imidlertid være en god ide å skreddersy kampanjer rettet mot enkelte målgrupper, fremfor alle og enhver. Stadige henvendelser kan oppfattes som masete og støy. Og dermed virke mot sin hensikt. Flere mindre kampanjer rettet mot ulike målgrupper øker også sannsynligheten for å lykkes. 



Og sånn fortsetter det. Stadig nedtelling. 71 dager igjen, 34 dager igjen, 17…Lurer du på hvilke butikker som kommer? Ta en titt her. Konkurranser, stillingsannonser, medarbeidere som gleder seg. Og det nærmer seg åpning. Facebook-venner favoriseres selvsagt. Her skapes det forventninger.



Antallet «liker» går stadig oppover. Og jeg begynner nesten å lure på hvorfor jeg sitter her og skriver en oppgave om Sirkus shopping fremfor å faktisk være tilstede på VIP-åpningen?



Strategi og planlegging

Dette er et strålende eksempel på hvordan facebook kan brukes til markedsføring. Her må det ligge mye planlegging bak, og ikke minst et budsjett. Samtidig må man da spørre seg. Er det mulig å få like mye omtale og reklame i andre kanaler for det samme budsjettet?

Det tviler jeg på. Her er det høy grad av involvering og deling. Kundene får et forhold til senteret, og det er gull verdt. Jeg vil anta at det i dette tilfellet er en eller høyst noen få personer fra en markeds/kommunikasjons avdeling med kunnskap om og interesse for facebook som har ansvaret for siden. Neppe på fulltid, men ved siden av annet arbeid. Facebook trenger nemlig ikke ta mye tid. Men det forutsetter en plan i bunnen.

Når den er på plass er det bare å kaste seg ut i det. Husk også å måle, lytte og lære underveis. Det er slik veien blir til.

Andre eksempler

Et annet godt eksempel som viser at også mindre bedrifter også kan gjøre det stort på facebook er tidligere nevnte Lille Vinkel Sko et godt eksempel på med sine 35.000 facebook-følgere. 

Av de virkelig store er SAS en stor facebook suksess. Med 230.000 følgere er Facebook en effektiv kommunikasjonskanal. 


"Under askeskyen på Island i mai 2010 begynte både SAS og Norwegian å tilby kundeservice på Facebook, fordi det var den eneste måten å kunne skalere effektivt sin egen kundeservice på. God kundeservice kan måles på mange måter, men en fornøyd kunde vet vi har en større sannsynlighet for å bli værende hos deg, enn en som ikke er det!
I perioden august 2010 til mai 2011 har Norwegian og SAS kombinert vokst deres medlemsmasse på Facebook med imponerende 82 prosent, med SAS i front med nærmere 110 prosent."



1 kommentar:

  1. Etterord. Etter at jeg skrev denne oppgaven har senteret vært åpent noen dager. Jeg har ikke vært der selv. Men ut ifra Facebook-siden ser det ut til å ha vært en vellykket start.

    SvarSlett