mandag 8. oktober 2012

Ansvarsforhold i sosiale medier


Hvordan få en stor og solid følgerskare i sosiale medier?

Hvordan du går frem for å få en solid følgerskare på Facebook har andre beskrevet bedre og mer utfyllende enn meg. Men jeg kan si så mye som at annonsering er et godt stikkord i startfasen. 



På Twitter ser det ut til å være litt mer arbeid som ligger bak. Her nytter det ikke å annonsere eller pushe produkter. Her må du være interessant og tilstede. Du blir fort gjennomskuet. Del dine meninger, og gjør det ofte. 

Flere gode tips på bloggen tilAtcore.

På en blogg er det til syvende og sist innholdet som er det viktigste. Selve bloggen kan du jo alltids promotere via Facebook og Twitter. Men innse først som sist at dårlig innhold, og dårlig skjult reklame, sjelden leses.

Har du følgere, så følger det også et ansvar

Hvem har egentlig ansvaret for bedriftens aktiviteter på sosiale medier? Er det den som publiserer, eller er det ledelsen? 
Det er viktig å definere retningslinjer. Til syvende og sist faller det tilbake på bedriften dersom ansvaret misligholdes. 
Mye kan defineres gjennom vanlig folkeskikk. Men som bedrift er det spesielt viktig å også huske personvern, opphavsrettig­heter og åndsverksloven. Det er fort gjort å dele, men man skal ikke stjele. 
Alle former for personlig informasjon som gjelder andre skal holdes utenfor sosiale medier. Deler du bilder eller informasjon om andre, så bør disse selvsagt informeres.

Direktoratet for forvaltning og IKT har skrevet engod veileder for sosiale medier for forvaltningen som er vel verdt å lese også for private bedrifter.  Kapittelet om personvern oginformasjonssikkerhet er i alle fall et minimum.

8 kommentarer:

  1. Her var det mange gode råd og eksempler man kan dra nytte av i videre arbeid. Merker meg spesielt linkene dine under ansvarsforhold. Mye å tenke på med andre ord.

    SvarSlett
  2. Det er mye å tenke på, absolutt. Og det er viktig å holde tunga rett i munnen. Det viser ikke minst denne saken tydelig. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8284907

    SvarSlett
  3. Du kommer med et viktig spørsmål når det gjelder hvem som har ansvaret. Man kan jo komme i skade for å publisere noe som bryter med lovverket, og er man da ansvarlig selv eller går det på virksomheten? Uansett er det lite gunstig å bli omtalt negativt i medier, særlig om man har opptrådt støtende på noen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant. Og har skaden først skjedd, så kan du være nesten sikker på at noen har fått det med seg før du rekker å slette det.

      Slett
  4. Nyttige lenker, Camilla. Jeg tror at om bedrifter skal få en stor følgeskare så må man gjøre det worth-while å følge dem. Jeg tror at de bedriftene som virkelig vil noe med sin tilstedeværelse i sosiale medier ved at de vil gi brukerne eller publikum et tilleggsgode, etterhvert vil få en stor følgeskare om de bare gjør en del basis ting riktig, men at de som bruker gimmick for å komme opp i stort antall, men så ikke leverer noe av verdi, vil like raskt miste sine

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg du har helt rett i Janneke. Glade og gode budskap har en tendens til å spre seg. Mens feks konkurranser nok gir mer kortlivet oppmerksomhet.

      Slett
  5. Mange fine tips her. Jeg brukte den siste difi-linken din som du la ut på itslearning-forumet i min oppgave.

    SvarSlett