søndag 23. september 2012

Strategi for sosiale medier

Hva er en strategi?

En strategi gir svar på hva som skal gjøres for å nå et definert mål.I denne sammenhengen skal strategien altså gi svar på hva bedriften ønsker å oppnå ved å være tilstede på sosiale medier.
En strategi trenger ikke være omfattende. En enkel og dynamisk plan som kan utvikles og tilpasses i takt med erfaringer og endringer i sosiale medier er ofte nok. Det viktigste er at strategien for sosiale medier henger sammen med eksisterende strategier, og er godt forankret.

Hvorfor trenger du en strategi?

En konkret strategi og bevisst tilstedeværelse på sosiale medier øker mulighetene til å nå målene. Ved å jobbe målrettet og effektivt kan bedriften oppnå resultater på forholdsvis kort tid.
Det forutsetter at alle ansatte er kjent med strategien, og bruker denne aktivt. Når alle drar i samme retning er det også større sannsynlighet for å komme frem.

Hva inneholder en god strategi?

Det er mange og ulike oppfatninger om hva en strategi bør inneholde. Ti tips for sosiale medier, fem kjappe, tre punkter du må ha med, KISS, POST, osv. Det kan virke overveldende, men alt i alt koker det ned til det samme:
  • Situasjonsanalyse
  • Mål
  • Målgruppe
  • Budskap
  • Kanaler
  • Retningslinjer, skikk og bruk
  • Måling, evaluering og læring

Hvordan lage en strategi?

Situasjonsanalyse

Så langt er det greit. Men hvordan definere målene? Og hvilke handlinger fører frem? Her er det viktig å ta seg tid til å tenke.
I arbeidet med en strategi kan det være nyttig å starte med en situasjonsanalyse. Strategier handler om å ta valg, og å velge bort. Det er derfor viktig å beskrive hvor bedriften er i dag for å synliggjøre de valgene en står overfor.
Det kan også være verdt å ta en titt på målgrupper og konkurrenter - bruk tid på å analysere og lytte.

Definere mål

Når du har kartlagt hvor bedriften er, er det også lettere å se hvor bedriften ønsker å være.
Hva ønsker bedriften å oppnå? Hvilke oppgaver skal sosiale medier løse?
Det kan være få, eller flere mål. Hovedmål, delmål, kortsiktige mål, langsiktige mål, målbare mål. Bare det er mål, som henger sammen med eksisterende strategier.

Målgrupper

Hvem ønsker bedriften å nå? Kjenn markedet. Studer målgruppene og skreddersy aktiviteten til hver enkelt. Det kan også innebære å tilnærme seg ulike grupper gjennom ulike kanaler.

Budskap

Hvilke budskap ønsker bedriften å dele? Hvilke budskap er viktig for målgruppene? 
Kort sagt, hva slags innhold skal bedriften dele?  For til syvende og sist handler det om innholdet.

Kanaler

Hvor skal bedriften satse for å nå målene? Hvilke sosiale mediekanaler foretrekker bedriftens kunder?
Blogg? Facebook? Twitter? LinkedIn? Vimeo? Youtube? Wikipedia? Slideshare? Lista er lang.
Velg den eller de kanalene som passer best til bedriften og det du ønsker å oppnå.
Avhengig av hvor bedriften er i dag i det sosiale landskapet kan det være greit å starte i det små, for så heller å ha en plan om å utvide?

Retningslinjer, skikk og bruk

Definer ansvar og roller på den videre veien.

  • Hvem gjør jobben?
  • Hvem svarer på hva?
  • Hvor raskt må vi svare
  • Hva svarer vi ikke på?
  • Retningslinjer for ansattes bruk av sosiale medier
  • Krisekommunikasjon
  • Etiske kjøreregler

Se også NetComs skjema til hjelp for retningslinjer i sosiale medier.




Hva gjør du når strategien er på plass?

Måling, evaluering og læring

Læring, måling og oppfølging av strategien er det som avgjør om du lykkes eller ikke. Det hjelper ikke å ha en strategi, så lenge den ikke følges.
En kampanjeplan kan også være fint i startfasen. Øk bevisstheten rundt sosiale medier blant ansatte, og få alle til å bidra. 

Kilder

Netcom har en godt utarbeidet strategi for sosiale medier. Fra slideshare:




Det skrives mye nyttig om sosiale medier og strategi. Her er et knippe innlegg som er verdt å ta en titt på:




4 kommentarer:

  1. Hei, fin blogg og bra innlegg!

    Ser at jeg skulle ha starta her før jeg lagde innlegg selv :D Her har du fått med masse fine momenter, i tillegg til at det er lett å henge med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Fredrik, kunsten er å begrense seg innser jeg. Det finnes så mye info. Greit å høre at du hang med.

      Slett
  2. Mange gode lenker. Hvilken av dem likte du selv best, Camilla?

    SvarSlett
  3. Synes det er vanskelig å trekke frem en enkelt. Det ble vel derfor jeg la ved alle her :).

    Liker åpenbart NetComs strategi. Den er grundig, og lett å følge.
    Også Webredaktørens strategi, http://blogg.hibu.no/webredaktor/2010/02/26/gi-innspill-til-strategi-om-sosiale-medier/, som har tatt ibruk mye av NetComs strategi.

    Videre synens jeg generelt det er mye interessant lesning på Kjøkkenfesten, det samme gjelder NRKbeta.

    Liker også Cecilie Staudes punktlister, lett å holde oversikten og godt innhold.

    Generelt foretrekker jeg blogginnlegg som er delt inn i overskrifter og punktlister. Innholdet kan være så bra det bare vil, men er det et langt sammenhengende dokument blir det tungt å lese.

    Jeg er muligens litt gammeldags av meg, men jeg synes det er tungt å lese på skjerm. Derfor blir det for meg desto viktigere med luft og overskrifter på web.

    SvarSlett